Długoterminowa wizja i zaangażowanie w strategię zrównoważonego rozwoju mogą przynieść firmie korzyści zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne.
Najważniejsze potencjalne korzyści dla firmy z audytu i wdrożenia rozwiązań w nurcie GOZ:
-
Obniżenie kosztów surowców
W modelu cyrkularnym materiały są często odzyskiwane i ponownie wprowadzane do cyklu produkcji, co zmniejsza konieczność zakupu nowych surowców i oszczędza pieniądze.W dłuższej perspektywie pozwala to na zabezpieczenie przed fluktuacjami cen surowców.
-
Ograniczenie bądź eliminacja kosztów usuwania odpadów
W modelu GOZ odpady są ponownie wykorzystywane jako zasoby, koszty związane z ich usuwaniem, składowaniem i utylizacją są redukowane.Ponowne wykorzystywanie i recykling materiałów może prowadzić do zmniejszenia ilości odpadów produkowanych przez firmę, co w konsekwencji przyczynia się do obniżenia kosztów związanych z ich składowaniem czy utylizacją.
-
Wzrost przychodów
Odpady lub produkty uboczne jednego procesu produkcyjnego mogą stać się wartościowymi surowcami dla innego procesu. Może to prowadzić do tworzenia nowych linii produktów lub usług. Przychody mogą się wiązać również ze sprzedażą materiałów wtórnych, recykling starych produktów czy świadczenie usług związanych z naprawą i remontem.
-
Wydłużenie cyklu życia produktów
Projektowanie produktów z myślą o ich dłuższym cyklu życia, możliwości naprawy czy modernizacji zamiast wymiany, może prowadzić do zwiększenia dochodów z pojedynczego klienta. Jest to zwłaszcza zasadne, jeśli konkurujemy z firmami, które oferując niską cenę sprzedają produkty szybko zużywalne.
-
Obniżenie kosztów
Ponowne wykorzystywanie i przetwarzanie materiałów często wymaga mniej energii w porównaniu z produkcją z nowych surowców. Modele GOZ również polegają na m.in. wykorzystaniu odpadów jako materiały czy surowce energetyczne.
-
Zwiększenie wartości marki
Klienci stają się coraz bardziej świadomi problemów środowiskowych i chętniej współpracują z markami odpowiedzialnymi ekologicznie. To może prowadzić do wzrostu sprzedaży i lojalności klienta. Coraz większa ilość firm eksponuje wartości ekologiczne oraz cyrkularny model działania