Mapa drogowa transformacji przedsiębiorstwa w kierunku Przemysłu 4.0 składa się z części diagnostycznej i strategicznej. Poniżej szczegółowy jej zakres:
CZĘŚĆ DIAGNOSTYCZNA
1. Przebieg procesów w audytowanej firmie:
- Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa
- Profil działalności i struktura organizacyjna
- Park maszynowy i zaplecze produkcyjne
- Zasoby ludzkie w firmie
- Przebieg procesu produkcyjnego/usługowego w firmie
- Przebieg procesów zarządczych i decyzyjnych w firmie oraz procesy komunikacyjne
- Przebieg procesu sprzedaży w firmie
- Przebieg procesów zarządzania gospodarką magazynową
2. Pozycja konkurencyjna firmy wg założeń marketing mix:
- Oferta produktowa firmy
- Polityka cenowa firmy
- Przebieg procesu dystrybucji w firmie
- Procesy marketingu i promocji
- Analiza najważniejszych konkurentów i ich oferty produktowej w kontekście pozycji rynkowej audytowanej firmy
3. Stosowane technologie w firmie:
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań i technologii w zakresie automatyzacji i robotyzacji w obszarze produkcji
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań i technologii w zakresie automatyzacji i robotyzacji w obszarze kontroli jakości
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań i technologii w zakresie automatyzacji i robotyzacji w obszarze gospodarki magazynowej
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań i technologii w zakresie automatyzacji i robotyzacji w obszarze transportu wewnętrznego
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań i technologii w zakresie automatyzacji i robotyzacji w obszarze pakowania
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań i technologii w zakresie automatyzacji i robotyzacji w obszarze administracyjno-zarządczym
4. Możliwe do wdrożenia w firmie rozwiązania i technologie pozwalające na zmniejszenie oddziaływania na środowisko oraz diagnoza obecnego stanu rzeczy w tym obszarze:
- Obecne odziaływanie firmy na środowisko w obszarze:
- Emisji zanieczyszczeń
- Energochłonności
- Zużycie wody
- Odpadowość
- Hałas - Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań i technologii pozwalających na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań i technologii pozwalających na zmniejszenie energochłonności
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań i technologii pozwalających na zmniejszenie zużycia wody
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań i technologii pozwalających na wykorzystania materiałów (odpadów) pochodzących z recyclingu,
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań i technologii pozwalających na wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
5. Możliwe do wdrożenia w firmie rozwiązania, technologie i narzędzia informatyczne oraz diagnoza obecnego stanu rzeczy w tym obszarze:
- Obecnie wykorzystywana w firmie infrastruktura informatyczna, technologie i narzędzia informatyczne w obszarze produkcji i okołoprodukcyjnym
- Obecnie wykorzystywana w firmie infrastruktura informatyczna, technologie i narzędzia informatyczne w obszarze zarządzania i administrowania firmą
- Całościowa ocena i diagnoza w zakresie integracji wykorzystywanych narzędzi i rozwiązań informatycznych w zakresie sprawności zarządzania zasobami i procesami (z uwzględnieniem cyberbezpieczeństwa) oraz
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań, technologii i narzędzi informatycznych w obszarze produkcji i okołoprodukcyjnym pod kątem możliwości ich wykorzystania do procesów automatyzacji i robotyzacji
- Analiza możliwych do zastosowania rozwiązań, technologii i narzędzi informatycznych w obszarze administracyjno-zarządczym pod kątem możliwości ich wykorzystania do procesów automatyzacji i robotyzacji
6. Analiza dojrzałości cyfrowej oferty produktowej przedsiębiorstwa:
- Analiza dojrzałości cyfrowej oferty produktowej (https://pfrsa.pl/siecfirmprzyszloscipfr/test-dojrzalosci-cyfrowej/formularz-badania.html)
- Omówienie uzyskanych wyników
7. Cyfryzacja w modelu biznesowym firmy:
- Analiza modelu biznesowego firmy w kontekście cyfryzacji
- Analiza stosowanych rozwiązań cyfrowych w obszarze relacji z dostawcami
- Analiza stosowanych rozwiązań cyfrowych w obszarze relacji z dystrybutorami
- Analiza stosowanych rozwiązań cyfrowych w obszarze relacji z Klientami / odbiorcami końcowymi
- Analiza stosowanych rozwiązań cyfrowych w obszarze relacji z podwykonawcami
- Analiza stosowanych rozwiązań cyfrowych w obszarze relacji z kluczowymi kontrahentami
- Analiza możliwego wpływu cyfryzacji oraz robotyzacji i automatyzacji na relacje z ww. Partnerami
8. Analiza kompetencji cyfrowych kadr, struktury organizacyjnej oraz struktury zarządzania firmą:
- Analiza kompetencji cyfrowych kadr firmy oraz stopnia wykorzystywania tychże kompetencji
- Analiza adekwatności struktury organizacyjnej firmy do wdrożenia rozwiązań i narzędzi w zakresie cyfryzacji
- Analiza procesów zarządczych w kontekście wdrożenia rozwiązań i narzędzi w zakresie cyfryzacji i wpływ tejże cyfryzacji na procesy zarządcze
- Analiza i ocena kompetencji kadry, struktury organizacyjnej i zarządzania w kontekście możliwości sprawnego wdrożenia automatyzacji i robotyzacji procesów w firmie
9. Analiza kondycji finansowej firmy:
- Bilans firmy
- Rachunek zysków i strat
- Analiza kondycji finansowej firmy – majątek firmy
- Analiza kondycji finansowej firmy – przychody i ich struktura
- Analiza kondycji finansowej firmy – generowane zyski i ich struktura
- Analiza kondycji finansowej firmy – kapitały i finansowanie zewnętrzne
- Analiza kondycji finansowej firmy – zobowiązania i należności
- Wskaźnikowa analiza i ocena kondycji finansowej firmy
10. Bariery wewnętrzne i zewnętrzne w zakresie wdrażania rozwiązań w z zakresie Przemysłu 4.0 (zwłaszcza robotyzacji i automatyzacji):
- Bariery wewnętrzne
- Bariery zewnętrzne
- Analiza możliwości likwidacji czy minimalizacji barier
11. wnioski z części diagnostycznej – syntetyczna ocena dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa i potencjału do automatyzacji lub robotyzacji procesów w przedsiębiorstwie.
CZEŚĆ STRATEGICZNA
1. PLAN TRANSFORMACJI: Propozycja kompleksowego kierunku rozwoju w kontekście Przemysłu 4.0.
- Wizje dotyczące wykorzystania technologii,
- Wykorzystanie wartości niematerialnych,
- Wymiana i zabezpieczenie danych,
- Integracja z klientami i optymalizacja produkcji,
- Połączenie zasobów ludzkich i technologicznych,
- Zarządzanie jakością,
- Współpraca w łańcuchu dostaw.
2. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: Wskazanie zgodności z normami ekologicznymi i strategii wdrożenia automatyzacji.
3. REKOMENDACJE TECHNOLOGICZNE: Analiza dostępnych rozwiązań technologicznych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
4. SZEGÓŁOWE WSKAZÓWKI TECHNICZNE: Rekomendacje dotyczące inwestycji w zakresie automatyzacji i robotyzacji w kontekście konkretnych działań inwestycyjnych.